оппель ќлена јрнольд≥вна
доктор ≥сторичних наук, професор
кафедри м≥жнародних в≥дносин та
зовн≥шньоњ пол≥тики ≤нституту
м≥жнародних в≥дносин
ињвського нац≥онального
ун≥верситету
≥мен≥ “араса Ўевченка
ѕархомчук ќлена —тан≥слав≥вна
доктор пол≥тичних наук,
доцент кафедри м≥жнародних в≥дносин
зовн≥шньоњ пол≥тики ≤нституту
м≥жнародних в≥дносин
ињвського нац≥онального
ун≥верситету ≥мен≥ “араса Ўевченка
” –јѓЌј ¬ ÷»¬≤Ћ≤«ј÷≤…Ќќћ” ѕ–ќC“ќ–≤ ’’≤ —“ќЋ≤““я
¬ св≥т≥, що глобал≥зуЇтьс¤, ≥дентичн≥сть, ¤к певна сума ≥ндив≥дуальних, соц≥окультурних, нац≥ональних або цив≥л≥зац≥йних параметр≥в, њх самототожн≥сть стаЇ основним дискурсом ¤к науки, так ≥ повс¤кденного житт¤ . ѕроблема ≥дентичност≥ в процес≥ глобал≥зац≥њ включаЇ визначенн¤ свого м≥сц¤ в транснац≥ональному економ≥чному простор≥, цив≥л≥зац≥йну, культурну ≥дентичн≥сть. ѕ≥д ≥дентичн≥стю розум≥Їмо субФЇктивне в≥дчутт¤ власноњ самототожност≥, ¤ке стаЇ джерелем енерг≥њ та спадкоЇмност≥, що визначаЇ необх≥дн≥сть њњ анал≥зу ¤к ц≥л≥сност≥ або сукупност≥. ¬ир≥шуючи проблему само≥дентиф≥кац≥њ, крањни, ¤к правило, в≥дпов≥дають на це питанн¤ в контекст≥ своњх головних ц≥нностей, њх в≥дпов≥дь обумовлюЇтьс¤ ¤к минулим, так ≥ сьогоденн¤м, рел≥г≥Їю, мовою, ≥стор≥Їю, традиц≥¤ми та сусп≥льними ≥нститутами. Ћюди приЇднують себе до певноњ культурноњ, етн≥чноњ групи, рел≥г≥йних громад, нац≥й або ( в широкому розум≥нн≥) до цив≥л≥зац≥й.
ќсобливо виокремлюютьс¤ в цьому план≥ соц≥окультурн≥ макросп≥льноти Ц цив≥л≥зац≥њ, ¤к≥ формують ≥ визначають головн≥ неповторн≥ риси тих чи ≥нших людських сусп≥льств.
ƒом≥нуюча роль цив≥л≥зац≥йного типу ≥дентиф≥кац≥њ викликаЇ небх≥дн≥сть в≥дпов≥д≥ на дек≥лька питань. ѕерше обумовлене зФ¤суванн¤м рол≥ цив≥л≥зац≥йноњ парадигми в контекст≥ м≥жнародно-пол≥тичного дискурса. ƒруге питанн¤ повФ¤зане в визначенн¤м структури цив≥л≥зац≥йного простору ’’≤ стол≥тт¤ та м≥сц¤ ”крањни в систем≥ м≥жцив≥л≥зац≥йних в≥дносин, п≥д ¤кими авторами розум≥Їтьс¤ арена пост≥йноњ ≥ ст≥йкоњ взаЇмод≥њ цив≥л≥зац≥й в визначених територ≥альних межах ≥ в певн≥ пром≥жки часу. Ќарешт≥, третЇ питанн¤ пол¤гаЇ в досл≥дженн≥ украњнськоњ ≥дентичност≥ ¤к продукту взаЇмод≥њ цив≥л≥зац≥й.
–озгл¤немо ц≥ питанн¤ в пор¤дку њх посл≥довност≥.
јнал≥зу рол≥ та м≥сц¤ ”крањни в цив≥л≥зац≥йному простор≥ ’’≤ стол≥тт¤ мають передувати певн≥ терм≥нолог≥чн≥ та методолог≥чн≥ коментар≥. ≤стотна обмежен≥сть можливостей ≥снуючих макросоц≥олог≥чних концепц≥й адекватно в≥добразити важлив≥ зм≥ни в сусп≥льств≥ ≥ загальн≥ законом≥рност≥ розвитку глобального пол≥тичного процесу потребують розробки нових наукових концепц≥й, в тому числ≥ на основ≥ дос¤гнень нов≥тньоњ теор≥њ цив≥л≥зац≥й. ÷ив≥л≥зац≥њ визначають б≥льшу частину зм≥н, ¤к≥ в≥дбуваютьс¤ в сучасному св≥т≥.
«начна к≥льк≥сть досл≥джень ¤к в заруб≥жн≥й, так ≥ в украњнськ≥й ц≥в≥л≥олог≥њ даЇ п≥дстави стверджувати про сформован≥сть базових принцип≥в теор≥њ цив≥л≥зац≥й. јвторська методолог≥¤ досл≥дженн¤ базуЇтьс¤ на цив≥л≥зац≥йн≥й парадигм≥, основи ¤коњ були закладен≥ Ќ.ƒан≥левським, ћ.¬ебером, ‘.Ѕроделем, ѕ.—орок≥ним, ћ. ондратФЇвим, ¬.¬ернадським, ќ.Ўпенглером, ј.“ойнб≥, Ќ.ћо≥сЇЇвим. јвторський п≥дх≥д визначив необх≥дн≥сть поЇднанн¤ дек≥лькох парадигм . ÷е стад≥йн≥сть, пол≥л≥н≥йн≥сть, пол≥цикл≥чн≥сть та цив≥л≥зац≥йна ун≥кальн≥сть розвитку людства.
ѕрот¤гом ’’ стол≥тт¤ утвердилась думка, що цив≥л≥зац≥¤ Ї одиницею глобального пол≥тичного анал≥зу. ¬ той же час майже поза увагою залишились можливост≥ використанн¤ цив≥л≥зац≥йного п≥дходу в м≥жнародно-пол≥тичн≥й науц≥. “ому особлива увага прид≥л¤Їтьс¤ досл≥дженню цив≥л≥зац≥њ ¤к типолог≥чноњ одиниц≥ м≥жнародних в≥дносин, структур≥ цив≥л≥зац≥йного простору ’’≤ стол≥тт¤, систем≥ м≥жцив≥л≥зац≥йних взаЇмод≥й та м≥сц≥ в н≥й ”крањни .
”крањна в контекст≥ даного досл≥дженн¤ розгл¤даЇтьс¤ авторами в ¤кост≥ персон≥ф≥кац≥њ особливоњ цив≥л≥зац≥йноњ системи. јвтори, ф≥ксуючи сам факт њњ ≥снуванн¤, намагаютьс¤ визначити специф≥ку ≥ особливост≥ ц≥Їњ системи. онстатуючи на¤вн≥сть тенденц≥њ до плюрал≥стичного визначенн¤ власноњ ≥дентичност≥, вважаЇмо, що це нев≥рно було б розгл¤дати в ¤кост≥ св≥дченн¤ њњ в≥дсутност≥.
Ќа меж≥ ’’ ≥ ’’≤ стол≥ть на передн≥й план висуваЇтьс¤ фундаментальн≥сть цив≥л≥зац≥йноњ ≥дентиф≥кац≥њ та взаЇмод≥њ цив≥л≥зац≥й. ћожна погодитись з точкою зору професора √арвардського ун≥верситету, директора √арвардськоњ јкадем≥њ м≥жнародних та рег≥ональних досл≥джень —емюел¤ ’ант≥нгтона, що в ’’≤ ст.. цив≥л≥зац≥йн≥ фактори будуть в≥д≥гравати найважлив≥шу роль у формуванн≥ св≥товоњ пол≥тики, св≥това пол≥тика стала багатоцив≥л≥зац≥йною. Ќа локальному р≥вн≥ це пол≥тика етн≥чност≥, на глобальному Ц це пол≥тика цив≥л≥зац≥й.[1] ”н≥кальность сучасноњ ситуац≥њ в св≥т≥ пол¤гаЇ в тому, що прискорена глобал≥зац≥¤ багатьох процес≥в в планетарному масштаб≥ супроводжуЇтьс¤ одночасним посиленн¤м рис своЇр≥дност≥ в розвитку рег≥ональних людських сп≥льнот.
рањни-л≥дери Ц —Ўј, –ос≥¤, Ївропейськ≥ крањни, япон≥¤, итай представл¤ють р≥зн≥ цив≥л≥зац≥њ. « восьми найб≥льш населених крањн св≥ту на сьогодн≥шн≥й день вс≥ належать до р≥зних цив≥л≥зац≥й. якщо ж розгл¤нути с≥м найб≥льш економ≥чно розвинутих крањн , то вони належать до пТ¤ти р≥зних цив≥л≥зац≥й.[2] ѕерех≥д до багатополюсного св≥ту в сучасних умовах за на¤вност≥ тепер≥шньоњ дом≥нанти Ц —Ўј, а також низки потенц≥йних центр≥в т¤ж≥нн¤ р≥зноњ пол≥тичноњ, економ≥чноњ, в≥йськовоњ ваги, очевидно можливий лише через системну ≥нтеграц≥ю континентальних та трансконтинентальних державних угрупувань. ≤ншими словами, жодна з крањн сучасного св≥ту (за вин¤тком —Ўј) не може отримати статус св≥товоњ держави, не виступаючи складовоњ певного ≥нтегрованого цив≥л≥зац≥йного утворенн¤. ÷е стосуЇтьс¤ ¤к Ївропейських крањн, так ≥ –ос≥њ, итаю, держав ≥сламського св≥ту.
¬иход¤чи з цього, особливого значенн¤ набуваЇ проблема визначенн¤ м≥сц¤ ”крањни в св≥тових цив≥л≥зац≥йних процесах.
¬ цив≥л≥зац≥йних теор≥¤х св≥това ≥сторична соц≥альна динам≥ка представлена у вигл¤д≥ зм≥ни цив≥л≥зац≥й або зм≥н в розвитку глобальноњ цив≥л≥зац≥њ. ¬ межах даного п≥дходу цив≥л≥зац≥¤ розгл¤даЇтьс¤ ¤к визначена ступ≥нь в розвитку сусп≥льства ≥ культури ≥ тим самим Ї протиставленою дикунству та варварству. ѕредмет уваги Ц не одна, будь-¤ка сторона людського бутт¤, а сукупн≥сть ус≥х форм життЇд≥¤льност≥ того чи ≥ншого сусп≥льства Ц матер≥альних, моральних, ≥дейних, культурних, рел≥г≥йних в њх Їдност≥ та непод≥льност≥, розвитку та спадкоЇмност≥. “ака сукупн≥сть може розгл¤датись ¤к цив≥л≥зац≥¤ в глобальному чи локальному розум≥нн≥.
ќтже, зм≥ст теоретичних концепц≥й цив≥л≥зац≥йних теор≥й залежить в≥д розум≥нн¤ њњ авторами пон¤тт¤ цив≥л≥зац≥¤. ƒо ≥стотних недол≥к≥в цив≥л≥зац≥йних теор≥й в≥дносимо категор≥ально-пон¤т≥йну невизначен≥сть, що суттЇво ускладнюЇ њх ≥нструментальне використанн¤.
”загальнюючи р≥зн≥ п≥дходи до визначенн¤ категор≥њ Дцив≥л≥зац≥¤Ф, приходимо до висновку, що п≥д Дцив≥л≥зац≥ЇюФ в широкому розум≥нн≥ маЇтьс¤ на уваз≥ б≥льш висока стад≥¤ розвитку сусп≥льства, ¤ка прийшла на зм≥ну дикунству ≥ варварству. ÷ив≥л≥зац≥¤ розгл¤даЇтьс¤ ¤к прогресивний поступальний розвиток св≥ту, ¤к крупний етап на шл¤ху розвитку людства ¤к Їдиноњ планетарноњ системи; ¤к пер≥одична зм≥на покол≥нь локальних цив≥л≥зац≥й; ≥ ¤к нормативне розум≥нн¤ певного соц≥ального пор¤дку, п≥д ¤ким найчаст≥ше маЇтьс¤ на уваз≥ саме зах≥дна модель.
¬ вузькому розум≥нн≥ п≥д Дцив≥л≥зац≥¤миФ маЇмо на уваз≥ Длокальн≥ цив≥л≥зац≥њФ. ¬они значною м≥рою визначають основн≥ про¤ви соц≥окультурного житт¤, а њх особливост≥ визначають характер та стан в≥дносин м≥ж ними.
—учасна наука маЇ р≥зн≥ погл¤ди на цив≥л≥зац≥йну ≥дентиф≥кац≥ю ”крањни. ÷≥лком погоджуючись з точкою зору, що в контекст≥ проблеми субТЇктност≥ м≥жнародних в≥дносин концепц≥¤ цив≥л≥зац≥њ стаЇ дом≥нуючою ≥сторико-соц≥олог≥чною категор≥Їю, ¤ку по значенню можна пор≥вн¤ти з дом≥нуючою ран≥ше концепц≥Їю нац≥њ, а мисленн¤ в нац≥ональних терм≥нах зм≥нюЇтьс¤ на мисленн¤ в терм≥нах цив≥л≥зац≥йних, вважаЇмо помилковим надм≥рне роздр≥бленн¤ цив≥л≥зац≥й за нац≥ональною ознакою, виокремленн¤, ¤к пропонуЇтьс¤ де¤кими досл≥дниками, украњнськоњ цив≥л≥зац≥њ.[3] ¬ цив≥л≥зац≥йному п≥дход≥ основна увага маЇ зм≥щуватись в≥д держав на б≥льш велик≥ структури та процеси в масштабах цив≥л≥зац≥й. ¬ ус≥х цив≥л≥зац≥йних теор≥¤х роль держави так чи ≥накше обмежуЇтьс¤ або визнаЇтьс¤ вторинною, залежною в≥д цив≥л≥зац≥йноњ динам≥ки. як зазначаЇ рос≥йський досл≥дник ™.јзро¤нц в робот≥ Д√лобал≥зац≥¤: катастрофа чи шл¤х розвиткуФ, Д√еопол≥тична в≥сь нац≥ональних держав накладаЇтьс¤ на виникле ще ран≥ше б≥льш велике поле культурФ.[4]
“акий п≥дх≥д маЇ певн≥ аргументи на свою користь. ѕо-перше, цив≥л≥зац≥њ ≥снують довго, Ї динам≥чними, еволюц≥онують, адаптуютьс¤, Ї найб≥льш ст≥йкими з ус≥х людських асоц≥ац≥й. ј.Ѕоземен приходить до висновку, що Д м≥жнародна ≥стор≥¤ п≥дтверджуЇ тезу в≥дносно того, що пол≥тичн≥ системи Ї недовготривалими засобами дл¤ дос¤гненн¤ мети на поверхн≥ цив≥л≥зац≥й ≥ що дол¤ кожноњ сп≥льноти, обТЇднаноњ л≥нгв≥стично та духовно, залежить в к≥нцевому випадку в≥д виживанн¤ певних фундаментальних ≥дей, навколо ¤ких обТЇднувались безл≥ч покол≥нь ≥ ¤к≥, таким чином, символ≥зують спадкоЇмн≥сть сусп≥льстваФ.[5] ÷ив≥л≥зац≥йний суперетн≥чний св≥тогл¤д базуютьс¤ на в≥дчутт≥ сп≥льност≥, а не т≥льки на належност≥ до Їдиноњ держави, ≥нколи нав≥ть не на на¤вност≥ сп≥льних рел≥г≥йних в≥рувань.
«в≥дси приходимо до висновку, що цив≥л≥зац≥¤ ширше будь-¤кого етносу ≥ утворюЇтьс¤ дек≥лькома етносами. ѕ≥д цив≥л≥зац≥Їю розум≥Їмо сукупн≥сть етн≥чних (нац≥ональних), культурно-≥сторичних, територ≥альних (просторових) а також економ≥чних п≥двалин, найчаст≥ше обФЇднаних загальною приналежн≥стю до Їдиноњ рел≥г≥йноњ конфес≥њ. “ому розгл¤даЇмо украњнську ≥дентичн≥сть ¤к продукт взаЇмод≥њ цив≥л≥зац≥й.
ѕроблема цив≥л≥зац≥йноњ ≥дентиф≥кац≥њ ”крањни, ¤к св≥дчать вибори ѕрезидента ”крањни 2004 року ≥ вибори в ¬ерховну –аду в 2006 роц≥, зд≥йснюЇ безпосередн≥й вплив ¤к на њњ внутр≥шнЇ житт¤, так ≥ на проблему њњ зовн≥шньопол≥тичного вибору. ƒл¤ анал≥зу м≥сц¤ ≥ рол≥ ”крањни в контекст≥ св≥тових цив≥л≥зац≥й вважаЇмо за необх≥дне ¤к системне викладенн¤ загальних принцип≥в цив≥л≥зац≥йного устрою сучасного сусп≥льства, так ≥ окресленн¤ основних параметр≥в системи цив≥л≥зац≥й ’’≤ стол≥тт¤.
¬иход¤чи з мети нашого досл≥дженн¤ - визначенн¤ м≥сц¤ ”крањни в цив≥л≥зац≥йному простор≥ ’’≤ стол≥тт¤, сп≥вставленн¤ њњ з тими сп≥льнотами, ¤к≥ найб≥льш близьк≥ њй за структурними параметрами, використовуЇмо поЇднанн¤ принцип≥в Їдност≥ та р≥зноман≥тт¤, ц≥л≥сност≥ та гетерогенност≥ в структур≥ т≥Їњ чи ≥ншоњ соц≥окультурноњ макросп≥льноти цив≥л≥зац≥йного р≥вн¤. ÷ьому спри¤Ї те, що теор≥¤ цив≥л≥зац≥й маЇ пор≥вн¤льний, компаратив≥стський характер. ÷е особливо важливо дл¤ вир≥шенн¤ проблеми цив≥л≥зац≥йноњ ≥дентиф≥кац≥њ ”крањни, що, з нашоњ точки зору, неможливо без пор≥вн¤льного анал≥зу проблеми цив≥л≥зац≥йноњ ≥дентиф≥кац≥њ –ос≥њ, досл≥дженню взаЇмод≥њ з ≥ншими цив≥л≥зац≥¤ми, зокрема ≥сламською , характеру м≥жцив≥л≥зац≥йних взаЇмод≥й на р≥зних етапах ≥стор≥њ ”крањни.
¬изначенн¤ цив≥л≥зац≥йноњ ≥дентиф≥кац≥њ ”крањни передбачаЇ посл≥довне вир≥шенн¤ дек≥лькох завдань. ѕо-перше, обгрунтуванн¤ авторського розум≥нн¤ феномену локальноњ цив≥л≥зац≥њ. ѕо друге, зФ¤суванн¤ приналежност≥ ”крањни до певного типу розвитку цив≥л≥зац≥й.
ѕосл≥довно вир≥шуючи ц≥ завданн¤, в≥дзначимо, що принцип пол≥цикл≥чност≥ знаходить в≥дображенн¤ у виокремленн≥ локальних цив≥л≥зац≥й за дек≥лькома критер≥¤ми , серед ¤ких дом≥нують нац≥ональний, рег≥ональний, рел≥г≥йний та системний. ¬с≥ цив≥л≥зац≥њ Ї в т≥й чи ≥нш≥й м≥р≥ неоднор≥дними, але сп≥вв≥дношенн¤ ц≥л≥сност≥ та гетерогенност≥ Ї р≥зним. Ћокальн≥ цив≥л≥зац≥њ в≥дображають культурно-≥сторичн≥, етн≥чн≥, рел≥г≥йн≥, економ≥ко-географ≥чн≥ особливост≥ крањни, або групи крањн. «гадаЇмо, що ћ.я. ƒан≥левський визначав цив≥л≥зац≥њ ¤к Укультурно-≥сторичн≥ типиФ, ј.“ойнб≥ Ц ¤к локальн≥ цив≥л≥зац≥њ, ѕ. —орок≥н Ц ¤к велик≥ Укультурн≥ суперсистемиФ[6]. ƒ.”≥лк≥нсон вважаЇ пон¤тт¤ Ђцив≥л≥зац≥¤ї тотожним соц≥альн≥й основ≥ сусп≥льства , в розум≥нн≥ ¬. авол≥са пон¤тт¤ цив≥л≥зац≥¤ взагал≥ сл≥д виносити за меж≥ њњ соц≥окультурноњ основи, цив≥л≥зац≥¤ Ї певною сп≥льнотою людей, ¤ка може ≥дентиф≥куватись чи самореал≥зуватись лише в систем≥ комун≥кац≥йних звТ¤зк≥в. ≈.“оффлер вбачаЇ основу цив≥л≥зац≥њ не в сфер≥ культури, а в економ≥чному тип≥ сусп≥льства, в≥н обірунтовуЇ концепц≥ю трьох економ≥чних революц≥њ Ц аграрноњ, промисловоњ, що призвела до створенн¤ ≥ндустр≥альноњ цив≥л≥зац≥њ та ≥нформац≥йноњ, внасл≥док ¤коњ буде створена нова ≥нформац≥йна цив≥л≥зац≥¤.[7]
«а визначенн¤м рос≥йськоњ досл≥дниц≥ Ћ.≤. —еменн≥ковоњ, цив≥л≥зац≥¤ Ц це сп≥льнота людей, ¤к≥ мають сп≥льн≥ фундаментальн≥ основи ментальност≥, сп≥льн≥ основоположн≥ духовн≥ ц≥нност≥ та ≥деали, а також ст≥йк≥ особлив≥ риси в соц≥ально-пол≥тичн≥й орган≥зац≥њ, економ≥ц≥ та культур≥. ѕ≥д ментальн≥стю в даному контекст≥ розум≥Їтьс¤ на¤вн≥сть у людей того чи ≥ншого сусп≥льства сп≥льного розумового ≥нструментар≥ю, психолог≥чноњ основи, ¤ка даЇ њм змогу по-своЇму сприймати та усв≥домлювати св≥т ≥ самих себе.[8]
ƒл¤ зФ¤суванн≥ м≥сц¤ ”крањни в св≥товому цив≥л≥зац≥йному простор≥ вважаЇмо доречним використанн¤ ¤к ¤к≥сного п≥дходу до типолог≥њ локальних цив≥л≥зац≥й, що враховуЇ р≥вень сусп≥льних в≥дносин, розвитку виробничих сил, характер влади та њњ взаЇмов≥дносини з сусп≥льством, р≥вень взаЇмопроникненн¤ людини ≥ природи, так ≥ п≥дходу л≥н≥йного, тобто врахованн¤ просторово-часовоњ складовоњ розвитку цив≥л≥зац≥й тобто врахованн¤ просторово-часовоњ складовоњ розвитку цив≥л≥зац≥й.
Ќа п≥дстав≥ використанн¤ ¤к≥сного п≥дходу можливим Ї под≥л цив≥л≥зац≥й на непрогресивний, цикл≥чний (цив≥л≥зац≥њ —ходу) та прогресивний тип розвитку. “ерм≥н Д—х≥дФ використовуЇтьс¤ умовно, враховуючи те, що радикальн≥ перетворенн¤ внасл≥док модерн≥зац≥њ в≥дбулись ≥ в аз≥йських крањнах.
≤сторичн≥ кор≥нн¤ зах≥дного типу формувалис¤ п≥д впливом античност≥, христи¤нства, ≥ндив≥дуал≥зму та демократичних традиц≥й. —х≥дн≥ цив≥л≥зац≥њ були сформован≥ п≥д впливом мусульманства та буддизму, пров≥дноњ рол≥ держави, дом≥нуванн¤ колектив≥зму та бюрократ≥њ над правами особистост≥. Ќа п≥дстав≥ цього украњнський досл≥дник ё.ѕавленко виокремлюЇ дек≥лька цив≥л≥зац≥йних ойкумен, зокрема ћакрохристи¤нський св≥т у склад≥ «ах≥дноЇвропейсько-ѕ≥вн≥чноамериканського, Ћатиноамериканського та —х≥дноЇвропейсько-™враз≥йського цив≥л≥зац≥йних блок≥в (до складу ¤кого в≥дносимо ”крањну), ћусульманську, переважно «ах≥дноаз≥йсько-ѕ≥вн≥чноафриканську ойкумену, ѕ≥вденноаз≥йську - ≤нду≥стсько-ѕ≥вденнобудд≥йську, —х≥дноаз≥йську або ƒалекосх≥дну Ц онфуц≥ансько-ѕ≥вн≥чнобудд≥йську ойкумени.[9]
¬икористанн¤ л≥н≥йного п≥дходу дозвол¤Ї визначити структуру цив≥л≥зац≥йного простору ’’≤ стол≥тт¤ та особливостей сучасного четвертого покол≥нн¤ локальних цив≥л≥зац≥й. ¬≥н передбачаЇ под≥л цив≥л≥зац≥й на традиц≥онал≥стськ≥ , ¤к≥ передували техногенним, ¤к≥ виникають в ™вроп≥ в ’≤”-’”≤ стол≥тт≥ ≥ зараз реал≥зуЇтьс¤ в ус≥х рег≥онах планети. ¬ розвитку цих цив≥л≥зац≥й вир≥шальну роль граЇ використанн¤ нових технолог≥й, ¤к виробничих, так ≥ соц≥ального управл≥нн¤ та соц≥альних комун≥кац≥й.
‘ундаментальн≥сть цив≥л≥зац≥йноњ ≥дентиф≥кац≥њ ”крањни повФ¤зана ≥ базуЇтьс¤ на всьому обс¤з≥ ≥сторичноњ памФ¤т≥. “еор≥њ стад≥ального розвитку людства досл≥джують цив≥л≥зац≥ю ¤к Їдиний процес прогресивного розвитку людства, в ¤кому виокремлюють визначен≥ стад≥њ Ц локальн≥ цив≥л≥зац≥њ. ѕриб≥чниками такого п≥дходу Ї, зокрема, рос≥йський досл≥дник ё. яковець. ¬≥н розгл¤даЇ цив≥л≥зац≥ю ¤к У визначену стад≥ю в цикл≥чному розвитку сусп≥льства в ц≥л≥сност≥ елемент≥в, що њњ складаютьФ[10] ѕерший суперцикл Ц пер≥од становленн¤ сусп≥льства, його еп≥центри Ц ™гипет, ћесопотам≥¤, √рец≥¤, –им, ≤нд≥¤ та итай. ƒругий суперцикл Ц пер≥од зр≥лост≥ сусп≥льства. …ого еп≥центри Ц «ах≥дна ™вропа та ѕ≥вн≥чна јмерика. ÷е середньов≥чна цив≥л≥зац≥¤ (на цьому етап≥ ињвська –усь ¤влала собою одне з найвпливов≥ших держав ™вропи), перед≥ндустр≥альна цив≥л≥зац≥¤ ( пер≥од в≥дсутност≥ державност≥ ≥ входженн¤ ”крањни не т≥льки до складу р≥зних держав, але й р≥зних цив≥л≥зац≥й), ≥ндустр≥альна цив≥л≥зац≥¤ ( до другоњ половини ’’ стол≥тт¤).
“рет≥й суперцикл Ц пост≥ндустр≥альна цив≥л≥зац≥¤, розпочинаЇтьс¤ в з другоњ половини ’’ стол≥тт¤, на ¤кому в≥дбуваЇтьс¤ в≥дновленн¤ украњнськоњ державност≥.
¬изнаючи той факт, що кожна локальна цив≥л≥зац≥¤ маЇ св≥й ритм розвитку, в той же час констатуЇмо, що цей ритм б≥льш-менш синхрон≥зований з ритмом св≥тових цив≥л≥зац≥й. —ум≥жн≥ цив≥л≥зац≥њ синхрон≥зуютьс¤ в своњй динам≥ц≥. «Ф¤суванню м≥сц¤ ”крањни в систем≥ м≥жцив≥л≥зац≥йних взаЇмод≥й спри¤Ї виокремленн¤ груп синхронних цив≥л≥зац≥й: середземноморсько-близькосх≥дноњ; аз≥йськоњ, зах≥дноЇвропейськоњ, американськоњ; африканськоњ; сх≥дноЇвропейськоњ та п≥вн≥чноаз≥йськоњ [11].
ћ.я.ƒан≥левський головним критер≥Їм локальноњ цив≥л≥зац≥њ (культурно-≥сторичного типу) вважав не рел≥г≥ю, а неповторний шл¤х розвитку . ¬ його перел≥ку, ¤кий складавс¤ з дванадц¤ти культурно-≥сторичних тип≥в, звичайно, виокремлюЇтьс¤ ≥ словТ¤нський, до ¤кого в≥н в≥дносив ≥ ”крањну.[12] ј.“ойнб≥ нарахував сорок с≥м локальних цив≥л≥зац≥й трьох покол≥нь, ДпТ¤тьФ живих цив≥л≥зац≥й початку ’’ стол≥тт¤ Ц зах≥дну, православно-христи¤нську (куди в≥д в≥дносив ≥ ”крањну) , ≥сламську, ≥ндуњстську, далекосх≥дну, за основу класиф≥кац≥њ вз¤вши перш за все приналежн≥сть до тоњ чи ≥ншоњ рел≥г≥њ. —хематично цей розвиток вигл¤дав наступним чином: прим≥тивне сусп≥льство; вища цив≥л≥зац≥¤ першоњ генерац≥њ; вища цив≥л≥зац≥¤ другоњ генерац≥њ; вища вселенська церква; вища цив≥л≥зац≥¤ третьоњ генерац≥њ[13].
Ќа початку ’’≤ стол≥тт¤ формуЇтьс¤ нова конф≥гурац≥¤ цив≥л≥зац≥й. “очка зору досл≥дник≥в в≥дносно цив≥л≥зац≥йноњ структури ’’≤ стол≥тт¤ часто в≥др≥зн¤Їтьс¤. “ак, ћ. ћелко вважаЇ, що ≥снуЇ консенсус в≥дносно ≥снуванн¤ дванадц¤ти найважлив≥ших цив≥л≥зац≥й, з ¤ких с≥м вже зникли (месопотамська, Їгипетська, критська, класична, в≥зант≥йська, центрально-американська, андська), а пТ¤ть ще продовжують ≥снувати Ц китайська, ¤понська, ≥ндуњстська, ≥сламська ≥ зах≥дна.[14] —.’ант≥нгтон констатуЇ на¤вн≥сть восьми основних цив≥л≥зац≥й Ц зах≥дноњ, православноњ, китайськоњ, ¤понськоњ, мусульманськоњ, ≥ндуњстськоњ, латиноамериканськоњ та африканськоњ.[15]
Ќа ’ м≥ждисципл≥нарн≥й дискус≥њ ДЋокальн≥ цив≥л≥зац≥њ: з≥ткненн¤ або партнерствоФ було поставлене питанн¤ щодо формуванн¤ дванадц¤ти цив≥л≥зац≥й четвертого покол≥нн¤ (п≥вн≥чноамериканська, зах≥дноЇвропейська,¤понська, Ївраз≥йська, китайська, ≥нд≥йська, латиноамериканська, мусульманська,будд≥йська, африканська,океан≥чна, сх≥дноЇвропейська) частина з ¤ких ще знаходитьс¤ в стад≥њ становленн¤, а частина вже у фаз≥ кризи. ѕосилюЇтьс¤ диференц≥ац≥¤ у пор≥вн¤нн≥ з цив≥л≥зац≥¤ми третього покол≥нн¤ (наприклад, зах≥дна цив≥л≥зац≥¤ под≥л¤Їтьс¤ на материнську-зах≥дноЇвропейську та - п≥вн≥чноамериканську). ™враз≥йська цив≥л≥зац≥¤ знаходитьс¤ на стад≥њ розпаду. —х≥дноЇвропейська цив≥л≥зац≥¤ (до складу ¤коњ в≥днос¤ть –ос≥ю, ”крањну та Ѕ≥лорусь) ще остаточно не сформувалась, дрейфуЇ в≥д Ївраз≥йськоњ до зах≥дноЇвропейськоњ.[16]
ќтже, можна погодитись з точкою зору украњнського вченого академ≥ка ё.ѕахомова, в≥дносно того, що ми живемо в св≥т≥, ¤кий швидко зм≥нюЇтьс¤ не т≥льки технолог≥чно, науково-техн≥чно, а й економ≥чно ≥ нав≥ть цив≥л≥зац≥йно. ѕри цьому на планетарному простор≥ д≥ють два протилежн≥ взаЇмодоповнююч≥ один одного процеси. ѕерший з них характеризуЇтьс¤ в≥дродженн¤м нац≥й та ренесансом цив≥л≥зац≥й. ƒругий Ц протилежний ≥ взаЇмодоповнюючий планетарний процес, процес глобальноњ ≥нтеграц≥њ. [17]¬ цив≥л≥зац≥йному простор≥ ’’≤ стол≥тт¤ зростаЇ ¤к значенн¤ цив≥л≥зац≥йноњ сп≥льност≥, так ≥ м≥жцив≥л≥зац≥йних розб≥жностей; посилюЇтьс¤ диференц≥ац≥¤ економ≥чного та в≥йськово-пол≥тичного потенц≥алу окремих локальних цив≥л≥зац≥й, нарощуЇтьс¤ потенц≥ал партнерства локальних цив≥л≥зац≥й, формуЇтьс¤ новий тип в≥дносин м≥ж ними. ÷е даЇ п≥дстави стверджувати про на¤вн≥сть двох груп цив≥л≥зац≥й. ѕерша Ц найб≥льш розвинут≥ цив≥л≥зац≥њ при незначн≥й дол≥ в чисельност≥ населенн¤ (зах≥дноЇвропейська, п≥вн≥чноамериканська, ¤понська), друга Ц цив≥л≥зац≥њ з б≥льш низьким р≥внем розвитку.
Ќа¤вн≥сть таких розб≥жностей дала п≥дстави американському вченому —.’ант≥нгтону висловити припущенн¤, що майбутн≥ конфл≥кти м≥ж цив≥л≥зац≥¤ми Ц це завершальна фаза еволюц≥њ глобальних конфл≥кт≥в в сучасному св≥т≥. Ќа прот¤з≥ майже двох стол≥ть п≥сл¤ ¬естфальського миру в зах≥дному ареал≥ конфл≥кти в≥дбувались головним чином м≥ж государ¤ми Ц корол¤ми, ≥мператорами, абсолютними та конституц≥йними монархами. ѕочинаючи з ¬еликоњ ‘ранцузькоњ революц≥њ головн≥ л≥н≥њ конфл≥кт≥в почали прол¤гати не ст≥льки м≥ж правител¤ми, ск≥льки м≥ж нац≥¤ми.
¬насл≥док ѕершоњ св≥товоњ в≥йни та рос≥йськоњ революц≥њ на зм≥ну конфл≥ктам нац≥й приходить конфл≥кт ≥деолог≥й. ћ≥жнародна система набуваЇ гетерогенного характеру. —торонами такого конфл≥кту були спочатку комун≥зм, нацизм та л≥беральна демократ≥¤, пот≥м Ц комун≥зм та л≥беральна демократ≥¤. ѕ≥д час Ухолодноњ в≥йниФ цей конфл≥кт знайшов в≥дображенн¤ в боротьб≥ двох наддержав, до складу одн≥Їњ з ¤ких входила ≥ ”крањна, жодна з них не була державою-нац≥Їю в класичному розум≥нн≥ цього терм≥ну. ѓх само≥дентиф≥кац≥¤ формувалась в ≥деолог≥чних категор≥¤х.
—.’ант≥нгтон приходить до висновку, що з зак≥нченн¤м Ухолодноњ в≥йниФ на перший план висуваютьс¤ цив≥л≥зац≥йн≥ розб≥жност≥.[18]
Ќе ставл¤чи за мету в межах даного досл≥дженн¤ зд≥йснювати критичний анал≥з основних ≥дей цив≥л≥зац≥йноњ теор≥њ —.’ант≥нгтона, автори не под≥л¤ють його прогнозу про прийдешнЇ з≥ткненн¤ цив≥л≥зац≥њ, в той же час не в≥дкидаючи багатьох його теоретичних положень.
¬ сучасних умовах важливого значенн¤ набуваЇ проблема ви¤вленн¤ потенц≥њ та перспектив позитивного д≥алогу культур та цив≥л≥зац≥й, встановленн¤ механ≥зм≥в ст≥йкоњ взаЇмод≥њ м≥ж цив≥л≥зац≥¤ми ¤к основи дл¤ регул¤ц≥њ м≥жнародних в≥дносин та пл≥дного розвитку.
¬ажливого значенн¤ набуваЇ висунута в 1998 роц≥ ≥н≥ц≥атива ≤сламськоњ –еспубл≥ки ≤ран. ¬она виступила на √енеральн≥й јсамблењ ќќЌ про внесенн¤ до пор¤дку денного √ј ќќЌ нового пункту - д≥алог м≥ж цив≥л≥зац≥¤ми.
÷¤ ≥н≥ц≥атива знайшла п≥дтримку серед держав-член≥в ќќЌ. ѕитанн¤ д≥алогу м≥ж цив≥л≥зац≥¤ми залишаЇтьс¤ на прот¤з≥ останн≥х рок≥в одним з основних питань пор¤дку денного ќќЌ, тому що саме д≥алог м≥ж цив≥л≥зац≥¤ми спри¤Ї забезпеченню м≥жнародноњ та рег≥ональноњ безпеки, розвитков≥ двосторонн≥х в≥дносин м≥ж державами на м≥жнародному р≥вн≥.
4 листопада 1998 року було ухвалено –езолюц≥ю √ј ќќЌ 53/22, зг≥дно з ¤кою 2001 р≥к було оголошено –оком д≥алогу м≥ж цив≥л≥зац≥¤ми п≥д ег≥дою ќрган≥зац≥њ ќбТЇднаних Ќац≥й. ¬ –езолюц≥њ зазначено, що визначенн¤ "цив≥л≥зац≥¤" не зводитьс¤ до окремих нац≥ональних держав, а скор≥ше за все охоплюЇ р≥зноман≥тн≥ культури в рамках одн≥Їњ цив≥л≥зац≥њ ≥ дос¤гненн¤ цив≥л≥зац≥й Ї колективною спадщиною людства - джерелом натхненн¤ та прогресу дл¤ всього людства. ¬ –езолюц≥њ також було звернено увагу на особливост≥ кожноњ цив≥л≥зац≥њ.
¬ листопад≥ 1998 року в √рец≥њ було проведено зустр≥ч представник≥в ™гипту, √рец≥њ, ≤рану та ≤тал≥њ. ѕ≥д час зустр≥ч≥ в≥дбулас¤ дискус≥¤ на тему "—падщина давн≥х цив≥л≥зац≥й: насл≥дки дл¤ сучасного св≥ту". «а п≥дсумками роботи јф≥нськоњ групи було п≥дписано ƒекларац≥ю "—падщина давн≥х цив≥л≥зац≥й: насл≥дки дл¤ сучасного св≥ту". ќсобливо п≥дкреслювалос¤, що ц¤ тема не обмежуЇтьс¤ лише чотирма сторонами, ¤к≥ п≥дписали ƒекларац≥ю, а охоплюЇ вс≥ давн≥ та сучасн≥ цив≥л≥зац≥њ.
” кв≥тн≥ 1999 року у Ћитв≥ було проведено ћ≥жнародну конференц≥ю з питанн¤ д≥алогу та п≥двищенн¤ р≥вн¤ взаЇморозум≥нн¤ м≥ж р≥зними цив≥л≥зац≥¤ми. ѕ≥д час конференц≥њ було звернено увагу на так≥ напр¤мки розвитку д≥алогу м≥ж цив≥л≥зац≥¤ми, ¤к: взаЇмна по≥нформован≥сть та взаЇмод≥¤ (питанн¤ щодо зм≥цненн¤ дов≥ри у продуктивному звТ¤зку м≥ж р≥зноман≥тними ланками цив≥л≥зац≥й, роль взаЇмноњ по≥нформованост≥ та взаЇмод≥њ м≥ж людьми у XXI стол≥тт≥); глобал≥зац≥¤ ≥ розмањтт¤ культур (вивченн¤ та оц≥нка впливу глобал≥зац≥њ на цив≥л≥зац≥йн≥ процеси взаЇмод≥њ м≥ж людьми, самоусв≥домленн¤ ≥ сп≥лкуванн¤); ≥дентичн≥сть та сп≥льн≥ ц≥нност≥ (анал≥з позитивних та негативних аспект≥в феномену взаЇмопроникненн¤ р≥зноман≥тних культур на приклад≥ досв≥ду двох географ≥чне близьких ≥ водночас в≥дм≥нних культур); торг≥вл¤, науковий ≥ культурний обм≥н (сучасна роль торг≥вл≥ в контактах м≥ж народами, зокрема спри¤нн¤ науковому ≥ культурному обм≥ну); несхож≥сть (вивченн¤ причин ≥ шл¤х≥в демон≥зац≥њ ≥нших культур та цив≥л≥зац≥й; анал≥з ксенофоб≥њ, расизму ≥ антисем≥тизму); концепц≥њ цив≥л≥зац≥й XXI стол≥тт¤ (вивченн¤ ≥снуючих концепц≥й цив≥л≥зац≥й та перспектив њх пор≥вн¤льного анал≥зу).[19]
ƒелегац≥¤ ”крањни активно п≥дтримала ≥н≥ц≥ативу ≤рану стосовно розвитку д≥алогу м≥ж цив≥л≥зац≥¤ми. ¬иступаючи, зокрема, на м≥жнародн≥й конференц≥њ "ƒ≥алог м≥ж цив≥л≥зац≥¤ми" в ¬≥льнюс≥ 22-24 кв≥тн¤ 2001 року, ѕрезидент ”крањни зазначив, що проголошенн¤ √енеральною јсамблеЇю ќќЌ 2001 року ћ≥жнародним роком д≥алогу м≥ж цив≥л≥зац≥¤ми стало важливим кроком на шл¤ху перетворенн¤ поодиноких д≥й в планом≥рний, безупинний процес, ¤кий став би результатом наших сп≥льних зусиль у справ≥ дос¤гненн¤ стаб≥льного розвитку та зм≥цненн¤ миру ≥ безпеки на «емл≥. ѕрезидентом також було п≥дкреслено важливу роль процесу глобал≥зац≥њ, ¤кий охоплюЇ досить широкий д≥апазон житт¤ сусп≥льств ≥ набуваЇ все б≥льш динам≥чного характеру. ≤ найважлив≥шим Ї те, що одна окрема нац≥¤ чи нав≥ть цив≥л≥зац≥¤ не може вир≥шити глобальн≥ проблеми сучасност≥ ≥ запропонувати ун≥версальн≥ шл¤хи њх вир≥шенн¤.[20]
¬ ƒекларац≥њ тис¤чол≥тт¤ ќќЌ в≥д 8 вересн¤ 2000 року (резолюц≥¤ 55/2) в≥дм≥чалос¤ , що терпим≥сть Ї одн≥Їю ≥з фундаментальних ц≥нностей, ¤к≥ мають суттЇво важливе значенн¤ дл¤ м≥жнародних в≥дносин в XXI ст., ≥ маЇ включати в себе активне спри¤нн¤ ≥де¤м культури миру ≥ д≥алогу м≥ж цив≥л≥зац≥¤ми, ¤кий маЇ базуватис¤ на р≥зноман≥тт≥ в≥роспов≥дань, культур ≥ мов.
√лобал≥зац≥¤ характеризуЇтьс¤ закр≥пленн¤м взаЇмозв'¤зку м≥ж культурами ≥ цив≥л≥зац≥¤ми ≥ проведенн¤ –оку д≥алогу м≥ж цив≥л≥зац≥¤ми п≥д ег≥дою ќрган≥зац≥њ ќб'Їднаних Ќац≥й на початку XXI стол≥тт¤ надало можлив≥сть п≥дкреслити, що глобал≥зац≥¤ Ї не т≥льки економ≥чним, ф≥нансовим ≥ технолог≥чним процесом, ¤кий може принести велику користь, але ≥ ¤вл¤Ї собою гуман≥тарну проблему, ¤ка змушуЇ нас визнати взаЇмозалежн≥сть людства ≥ його велике культурне р≥зноман≥тт¤.
«аклик √енеральноњ јсамблењ про проведенн¤ д≥алогу м≥ж цив≥л≥зац≥¤ми викликав позитивн≥ в≥дгуки у всьому св≥т≥, в тому числ≥ в ”крањн≥.
ѕрот¤гом 2000 року було проведено низку сем≥нар≥в, конференц≥й, на ¤ких активно обговорювалась зазначена тема. ќсновною метою д≥алогу Ї перех≥д в≥д теор≥њ до практики. ≤ ¤кщо д≥йсно можливо за допомогою д≥алогу визначити нову парадигму м≥жнародних в≥дносин, то цей перех≥д в≥д теор≥њ до практики поступово набуваЇ реальних рис.
¬ звТ¤зку з фундаментальними зрушенн¤ми, ¤к≥ в≥дбуваютьс¤ в сучасному св≥т≥, посилюЇтьс¤ увага до њх теоретичного осмисленн¤ украњнською м≥жнародно-пол≥тичною наукою. ‘ормуванн¤ ≥ розвиток пол≥толог≥чних ≥дей в ”крањн≥ т≥сно повТ¤зан≥ з пошуками визначенн¤ ц≥лей украњнськоњ держави, њњ м≥сц¤ в св≥товому ц≥в≥л≥зац≥йному простор≥. ¬ажливим елементом розробки зовн≥шньопол≥тичноњ стратег≥њ ”крањни Ї моделюванн¤ њњ м≥сц¤ та рол≥ в цив≥л≥зац≥йному простор≥ ’’≤ стол≥тт¤. –озробка концептуальноњ модел≥ м≥сц¤ та рол≥ ”крањни в систем≥ св≥тових цив≥л≥зац≥й передбачаЇ анал≥з ц≥Їњ проблеми з врахуванн¤м диференц≥ац≥њ погл¤д≥в сучасноњ ц≥в≥л≥олог≥њ та виокремленн¤ цикл≥чноњ, л≥неарноњ, ковар≥антноњ та постмодерн≥стських концепц≥й.[21]
” —х≥дн≥й ™вроп≥ завжди взаЇмод≥¤ли народи, ¤к≥ належали до р≥зних цив≥л≥зац≥й. як державне утворенн¤ ”крањна в основ≥ своњй теж н≥коли не була соц≥окультурно ≥дентичною ≥ завжди в≥дзначалась мозањчн≥стю з точки зору цив≥л≥зац≥йних характеристик.
ѕроблема ≥дентиф≥кац≥њ ”крањни серед ≥нших цив≥л≥зац≥й св≥ту набула актуального значенн¤ завд¤ки двом аспектам: внутр≥шньому Ц ”крањна стала незалежною ≥ почала проводити власну зовн≥шню пол≥тику ≥ зовн≥шньому Ц зм≥нам у ситуац≥њ на м≥жнародн≥й арен≥ на меж≥ тис¤чол≥ть. ¬загал≥, ’’ стол≥тт¤ Ч це стол≥тт¤ ≥деолог≥њ, ¤ке характеризувалос¤ боротьбою м≥ж ≥деолог≥¤ми комун≥зму, фашизму та л≥беральноњ демократ≥њ. ÷¤ епоха вже завершилась. “епер св≥т вступаЇ в епоху, де культура та культурн≥ фактори в≥д≥граватимуть найважлив≥шу роль у формуванн≥ св≥товоњ пол≥тики.[22]
—л≥д зазначити, що невизначен≥сть цив≥л≥зац≥йноњ ≥дентиф≥кац≥њ ”крањни по¤снюЇтьс¤ ц≥лою низкою чинник≥в. ƒо найголовн≥ших з них автори в≥днос¤ть на¤вн≥сть довгих пер≥од≥в в ≥стор≥њ ”крањни, коли вона не мала власноњ державност≥, належн≥сть окремих частин њњ територ≥њ до р≥зних геопол≥тичних, геоеконом≥чних та геокультурних простор≥в, зокрема середземноморського, зах≥дноЇвропейського та Ївраз≥йського. як зазначаЇ ё.ѕахомов, ”крањна, бажаючи стати крањною зах≥дною, забула на час реформ про власну, ще далеко не зах≥дну цив≥л≥зац≥йну ≥дентичн≥сть. [23]
—проби знайти в≥дпов≥дь на питанн¤ в≥дносно походженн¤ та джерел украњнськоњ ≥дентичност≥ зд≥йснювались в украњнськ≥й ≥сторичн≥й, ф≥лософськ≥й та м≥жнародно-пол≥тичн≥й науц≥ починаючи з к≥нц¤ ’≤’ стол≥тт¤. ¬ цьому план≥ варто згадати прац≥ ћ.ƒрагоманова, ћ.√рушевського, ћ.ћ≥хновського, ƒ.ƒонцова, —.–удницького ≥ ё.Ћипи. ¬с≥ вони переконливо обгрунтовували необх≥дн≥сть ор≥Їнтац≥њ ”крањни на —х≥д, на «ах≥д, на ѕ≥вн≥ч ≥ ѕ≥вдень. “ак, —.–удницький висловлював точку зору, що зовн≥шньопол≥тичним ор≥ентиром ”крањни мав бути «ах≥д, ё.Ћипа Ц ѕ≥вдень ≥ частково ѕ≥вн≥ч.
” стратег≥чному прогнозуванн≥ м≥сц¤ ”крањни в цив≥л≥зац≥йному простор≥ ’’≤ стол≥тт¤ сл≥д враховувати ¤к внутр≥щн≥, так ≥ зовн≥шн≥ чинники, стан цив≥л≥зац≥й з урахуванн¤м впливу довготривалих чинник≥в ≥х розвитку.
«а своњми геопол≥тичними складовими (площею, населенн¤м, природними ресурсами) ”крањна Ї пом≥тним державним утворенн¤м у св≥товому ≥ Ївропейському розклад≥ сил.
”крањна Ї Ївропейською державою, що зумовлене не т≥льки њњ географ≥чним становищем, але й ≥сторичним минулим, належн≥стю до культурних традиц≥й зах≥дноњ цив≥л≥зац≥њ, демограф≥чним складом населенн¤.
ќтже, основн≥ критер≥њ геоцив≥л≥зац≥йного положенн¤ ”крањни детерм≥нован≥ њњ розташуванн¤м м≥ж к≥лькома полюсами т¤ж≥нн¤, ¤к≥ характеризуютьс¤ р≥зним ступенем пол≥тичноњ, економ≥чноњ та в≥йськовоњ могутност≥.
јвтори не под≥л¤ють точку зору —. ’ант≥нгтона, ¤кий в≥дносить ”крањну до розр¤ду так званих Уроз≥рванихФ крањн. –озгл¤даючи л≥н≥њ розлому м≥ж цив≥л≥зац≥¤ми, в≥н вважаЇ, що найб≥льш важливою л≥н≥Їю под≥лу в ™вроп≥ Ї сх≥дний кордон зах≥дного христи¤нства. ≤ в≥н прол¤гаЇ по сучасних кордонах м≥ж –ос≥Їю ≥ ‘≥нл¤нд≥Їю, м≥ж прибалт≥йськими крањнами ≥ –ос≥Їю, розс≥каЇ ”крањну, повертаЇ на зах≥д, в≥докремлюЇ “ранс≥льван≥ю в≥д ≥ншоњ частини –умун≥њ, а пот≥м, проход¤чи по ёгослав≥њ, майже точно сп≥впадаЇ з л≥н≥Їю, ¤ка в≥докремлюЇ ’орват≥ю ≥ —ловен≥ю в≥д ≥нших частин ёгослав≥њ. “аким чином, ”крањна опинилас¤ Уроз≥рваноюФ м≥ж двома цив≥л≥зац≥¤ми: словТ¤но-православною ≥ зах≥дною. « точки зору американського вченого, пол≥цив≥л≥зац≥йна модель даЇ ч≥тку, вичерпну в≥дпов≥дь на питанн¤, де зак≥нчуЇтьс¤ ™вропа. Д™вропа, стверджуЇ в≥н, - зак≥нчуЇтьс¤ там, де зак≥нчуЇтьс¤ зах≥дне христи¤нство ≥ починаютьс¤ ≥слам ≥ православТ¤Ф. [24]
¬ той же час ототожненн¤ цив≥л≥зац≥њ з рел≥г≥Їю призводить до ≥зол¤ц≥њ р≥зних народ≥в в межах здавалось б одн≥Їњ цив≥л≥зац≥њ.
—учасна ”крањна Ї результатом складноњ взаЇмод≥њ р≥знор≥дних цив≥л≥зац≥йних пласт≥в. ƒом≥нуючу роль в м≥жцив≥л≥зац≥йних взаЇмод≥¤х грали ¤к зах≥дна, так ≥ рос≥йська цив≥л≥зац≥¤. —аме вони стали визначальними факторами становленн¤ украњнськоњ культурно-≥сторичноњ сп≥льноти.
ўодо типу розвитку рос≥йськоњ локальноњ цив≥л≥зац≥њ, то р≥зноман≥тт¤ п≥дход≥в можна узагальнити наступним чином: –ос≥¤ належить до цив≥л≥зац≥й зах≥дного типу розвитку; протилежна позиц≥¤ Ц тип розвитку сх≥дний; ≥ нарешт≥ Ц –ос≥¤ не належить до жодного типу розвитку цив≥л≥зац≥й, ¤вл¤ючи собою конгломерат народ≥в, ¤к≥ в≥днос¤тьс¤ до р≥зних тип≥в розвитку. ÷е сусп≥льство, ¤ке за визначенн¤м Ћ.≤.—еменн≥ковоњ, Дцив≥л≥зац≥йно дрейфуЇФ м≥ж —ходом та «аходом.[25] ÷¤ точка зору рос≥йськоњ досл≥дниц≥, ¤ка в≥дстоювала належн≥сть –ос≥њ до ДсловТ¤но-православноњФ цив≥л≥зац≥њ, стаЇ б≥льш зрозум≥лою, ¤кщо згадати. що п≥д цив≥л≥зац≥йними дрейфами традиц≥йно розум≥Їтьс¤ штучн≥ стр≥мк≥ в≥дхиленн¤ окремих крањн чи груп крањн в≥д власних ц≥нностей та ≥деал≥в у б≥к ≥ншосистемних базових ц≥нностей та ≥деал≥в.
«агальн≥ оц≥нки цив≥л≥зац≥йного вим≥ру украњнсько-рос≥йських в≥дносин мають враховувати той факт, що сучасн≥ ”крањна та –ос≥¤ склалис¤ на перехрест≥ р≥зних цив≥л≥зац≥йних систем. як державн≥ утворенн¤ вони н≥коли не були соц≥окультурно ≥дентичними ≥ завжди в≥дзначалис¤ мозањчн≥стю з точки зору цив≥л≥зац≥йних характеристик.
ѕогл¤ди цив≥л≥олог≥в р≥зн¤тьс¤ в≥д визнанн¤ належност≥ –ос≥њ або до цив≥л≥зац≥њ ДсловТ¤но-православноњФ, або до ДЇвраз≥йськоњФ. ≤дењ Ївраз≥йства розвивали так≥ видатн≥ рос≥йськ≥ вчен≥, ¤к Ќ.“рубецькой, .ЋеонтьЇв, Ќ.Ѕерд¤Їв, √.¬.‘роловський, √.¬.¬ернадський, ѕ.Ќ.—авицький Ћ.ћ.√ум≥льов та ≥н.
ѕосл≥довники евраз≥йства виходили з того, що –ос≥¤ завжди в≥др≥зн¤лась ¤к в≥д —ходу, так ≥ в≥д «аходу. Ќа сучасному етап≥ ≥деологи неоЇвраз≥йства прагнуть до ототожненн¤ Ївраз≥йськоњ цив≥л≥зац≥њ з –ос≥йською державою, вважаючи –ос≥ю пол≥тичним ¤дром локальноњ цив≥л≥зац≥њ, що надаЇ ц≥й позиц≥њ не лише антизах≥дного, але й антиукрањнського спр¤муванн¤.
¬≥домий рос≥йський досл≥дник украњнського походженн¤ ё.яковець висловлюЇ точку зору, що ”крањна разом з –ос≥Їю та Ѕ≥лоруссю утворюЇ самост≥йну цив≥л≥зац≥ю, ¤ка маЇ ≥ндив≥дуальн≥ риси ¤к цив≥л≥зац≥¤ локальна ≥ родов≥ риси ¤к цив≥л≥зац≥¤ зах≥дного типу розвитку.[26]
” цьому контекст≥ не можемо не згадати ≥ рос≥йського досл≥дника Ћ.≤.ћедведка, ¤кий констатуЇ в≥дсутн≥сть ц≥в≥л≥зац≥йноњ однор≥дност≥ –ос≥њ внасл≥док сп≥в≥снуванн¤ на њњ територ≥њ словФ¤но-православноњ ≥ тюрко-мусульманськоњ цив≥л≥зац≥й, вважаЇ, що Д–ос≥¤ ¤вл¤Ї собою приклад тих синкретичних цив≥л≥зац≥й, ¤к≥ узагальнили та систематизували риси культур р≥зних народ≥в. Ќа цьому шл¤ху вона довела можлив≥сть народженн¤ новоњ етно-цив≥л≥зац≥йноњ сп≥льноти ≥ подоланн¤ барТЇр≥в м≥ж расами, мовами, рел≥г≥¤ми та духовними св≥тамиФ.[27] “аким чином, м≥сто зустр≥ч≥ культур та цив≥л≥зац≥й маЇ стати не ареною њхнього Дз≥ткненн¤Ф, а сполученн¤ ≥ взаЇмод≥њ. ¬изнанн¤ цього факту дозвол¤Ї нам погодитись з точкою зору в≥дносно кордонного характеру рос≥йськоњ цив≥л≥зац≥њ, ¤ка сформувалась внасл≥док взаЇмод≥њ Ївропейських ≥ неЇвропейський традиц≥й. –ел≥г≥йно-цив≥л≥зац≥йний фундамент складаЇтьс¤ з дек≥лькох ¤к≥сно р≥знор≥дних частин, цив≥л≥зац≥йна конструкц≥¤ Ї нест≥йкою. —амо по соб≥ поЇднанн¤ зах≥дних та сх≥дних начал характерно дл¤ багатьох сучасних цив≥л≥зац≥й. јле особлив≥стю кордонних цив≥л≥зац≥й, до ¤ких в≥дносимо ≥ рос≥йську, Ї те, що жодне з них не отримуЇ вир≥шальноњ переваги ≥ не визначаЇ повною м≥рою характер цив≥л≥зац≥йноњ системи.
“аким чином, цив≥л≥зац≥йна структура рос≥йського сусп≥льства в≥дображаЇ взаЇмод≥ю р≥зних культурно-≥сторичних тип≥в, дом≥нуючим з ¤ких Ї рос≥йка православна цив≥л≥зац≥¤, пор¤д з мусульманською та будд≥стською.
–озгл¤нувши цив≥л≥зац≥йну ситуац≥ю навколо ”крањни, можна зробити висновок, що ключовим Ї визнанн¤ њњ пол≥етн≥чност≥ та пол≥культурност≥. ўодо такого положенн¤ ”крањни ≥снуЇ багато точок зору.
Ћ. остенко подаЇ ”крањну ¤к транскультурний осередок цив≥л≥зац≥й, головна роль ¤коњ пол¤гаЇ в тому, щоб стати Узолотим м≥сткомФ м≥ж «аходом ≥ —ходом. ћ. ћихальченко, розгл¤даючи кожну нац≥ю в ¤кост≥ Докремоњ ун≥кальноњ цив≥л≥зац≥йФ вказуЇ на зовс≥м ≥ншу роль дл¤ ”крањни, вважаючи, що Дукрањнська цив≥л≥зац≥¤ зароджувалась ¤к етн≥чна Д ( тобто ¤к результат сп≥вжитт¤ р≥зних етнос≥в, включенн¤ представник≥в р≥зних народ≥в в украњнський етнос), а украњнська пол≥тична цив≥л≥зац≥¤ ≥снувала лише в пер≥оди повноц≥нноњ державност≥ ”крањни. [28]
“аким чином, Їдиноњ точки зору немаЇ, та й бути не може оск≥льки ”крањна ще не може на даний момент остаточно само≥дентиф≥куватись, тижи¤чи до ¤к≥сно в≥дм≥нних центр≥в сили.. ј без цього не може бути й ≥дентиф≥кац≥њ цив≥л≥зац≥йноњ, дл¤ цього потр≥бний час.
ќск≥льки ”крањна не знаходитьс¤ в еп≥центр≥ жодноњ з цив≥л≥зац≥й, то в≥дпов≥дно вона не може повн≥стю належати до жодн≥й з них. ≤нша справа, що ”крањна розташована в нап≥вперифер≥њ словТ¤но-православноњ цив≥л≥зац≥њ, в перифер≥йн≥й зон≥ зах≥дноњ(зах≥дноЇвропейськоњ) ≥ у в≥ддален≥й зон≥ перифер≥њ ≥сламськоњ цив≥л≥зац≥њ. “ому лог≥чно зробити висновок, що спор≥днен≥сть з словТ¤но-православною та зах≥дною цив≥л≥зац≥Їю б≥льша, н≥ж з ≥сламськоњ, а ¤кщо вз¤ти до уваги недалеке минуле ≥ ступ≥нь залежност≥ в≥д –ос≥њ, стаЇ повн≥стю зрозум≥лим, чому значна частина територ≥њ ”крањни т¤ж≥Ї до словТ¤но-православноњ цив≥л≥зац≥њ.
ўодо перспектив розвитку крањни, то ”крањна Ч це держава, розд≥лена на «ах≥дну ”крањну (переважно ун≥атську, нац≥онал≥стичну, про-зах≥дну) ≥ —х≥дну ”крањну (переважно православну, рос≥йськомовну ≥ про-рос≥йську) . ”крањну можна назвати моделлю сп≥в≥снуванн¤ р≥зних етн≥чних груп ≥ цив≥л≥зац≥й. якщо говорити про глобальний розпод≥л сил, то ”крањна Ї важливою другор¤дною рег≥ональною державою. “ому вона зац≥кавлена в збереженн≥ незалежност≥ в≥д найвпливов≥шоњ крањни рег≥ону. ƒинам≥ка св≥тового розпод≥лу сил вимагаЇ п≥дтриманн¤ т≥сних стосунк≥в м≥ж —Ўј та ”крањною. ќбидв≥ крањни зац≥кавлен≥ в тому, щоб –ос≥¤ не розшир¤лас¤ ≥ не стала знову дом≥нувати над своњми сус≥дами ¤к наддержава.[29]
ќтже, з точки зору цив≥л≥зац≥йного фактору, ”крањна займаЇ ун≥кальну позиц≥ю, вона Ї свого роду м≥стком м≥ж зах≥дним, православним та мусульманським св≥том. « точки зору глобального розпод≥лу сил, ”крањна також маЇ ун≥кальну позиц≥ю дл¤ забезпеченн¤ ефективноњ р≥вноваги сил в ™враз≥њ.
«астосуванн¤ цив≥л≥зац≥йноњ парадигми даЇ ”крањн≥ методолог≥чну основу дл¤ пошуку пол¤ р≥вноваг ≥нтерес≥в у складному св≥т≥ м≥жнародних в≥дносин.
ƒл¤ ”крањни, ¤к географ≥чного центра ™вропи, через територ≥ю ¤коњ традиц≥йно проходили трансконтинентальн≥ торгов≥ шл¤хи, зближенн¤ з ™— вважаЇтьс¤ приоритетним напр¤мом њњ стратег≥њ поступового входженн¤ до зах≥дноњ (зах≥дноЇвропейськоњ) цив≥л≥зац≥њ.
—уттЇвою компонентою залишаЇтьс¤ розвиток в≥дносин з –ос≥Їю, з ¤кою њњ повТ¤зуЇ сп≥льн≥ цив≥л≥зац≥йн≥ парадигми.
ћетою розвитку в≥дносин з кримськотатарським населенн¤м ¤к перех≥дною зоною до ≥сламськоњ цив≥л≥зац≥њ маЇ стати розробка модел≥ д≥алогу з ц≥Їю цив≥л≥зац≥Їю.
“аким чином, приходимо до висновку, що цив≥л≥зац≥њ не були ≥ не будуть Їдиними, незважаючи на дом≥нуючий вплив процес≥в глобал≥зац≥њ. √острота проблем, ¤к≥ постають перед людством, в тому числ≥ ≥ проблема взаЇмод≥њ цив≥л≥зац≥й, п≥дкреслюЇ необх≥дн≥сть њх рац≥онального р≥шенн¤, сполученн¤ р≥зних систем та цив≥л≥зац≥й . Ўл¤х до ст≥йкоњ прогресивноњ еволюц≥њ, вир≥шенн¤ м≥жцив≥л≥зац≥йних конфл≥кт≥в передбачаЇ орган≥зац≥ю глобального д≥алогу цив≥л≥зац≥й у вигл¤д≥ ноосферноњ концепц≥њ Їдиноњ системно-цив≥л≥зац≥йноњ безпеки, по вертикал≥ Ц в≥йськовоњ, економ≥чноњ, ≥нформац≥йноњ тощо, по горизонтал≥ Ц ≥нтегруючу безпеку вс≥х цив≥л≥зац≥й. ÷е дозволить ви¤вити елементи сп≥льност≥ окремих локальних цив≥л≥зац≥й, сп≥льно використовувати переваги окремих компонент≥в локальних цив≥л≥зац≥й, зТ¤сувати витоки та попередити конфл≥кти м≥ж ними, налагодити д≥алог цив≥л≥зац≥й.
”крањна, збагачена досв≥дом сп≥в≥снуванн¤ р≥зних народ≥в та конфес≥й, маЇ зайн¤ти в цьому процес≥ г≥дне м≥сце.
[1] —.’ант≥нгтон. Ќовий св≥товий пор¤док у ’’1 стол≥тт≥: глобальн≥ тенденц≥њ та њх значенн¤ дл¤ ”крањни \\ Ќац≥ональна безпека ≥ оборона. є7, 2000. Ц —. 7-8.
[2] “ам же, -—.8.
[3] ћихальченко ћ.≤. ”крањна ¤к нова ≥сторична реальн≥сть: запасний гравець ™вропи. Ц ƒрогобич:¬‘ Д¬≥дродженн¤Ф, 2004. Ц —.291.
[4] јзро¤нц Ё. √лобализаци¤: катастрофа или путь к развитию. —овременные тенденции мирового развити¤ и политические амбиции. ћ., »здательский дом ЂЌовый векї
[5] ’антингтон —. —толкновение цивилизаций. ћ.: ќќќ Д»здательство ј—“ї, 2003. Ц —.52.
[6] ƒив. ƒанилевский Ќ.я. –осси¤ и ≈вропа. ¬згл¤д на культурные и политические отношени¤ слав¤нского мира к романо-германскому. Ц ћ., 1991; “ойнб≥ ј.ƒж. ƒосл≥дженн¤ ≥стор≥њ. ” 2т. Ц .; ќснови, 1995; Ўпенглер ќ. «акат истории. ќчерки мифологии мировой истории. Ц ћ., 1993.
[7] ћальський ћ., ћац¤х ћ. “еор≥¤ м≥жнародних в≥дносин. .; обза, 2003. Ц —.397-398.
[8] —еменикова Ћ.». ÷ивилизации в истории человечества. Ѕр¤нск Ц курсив 1998. Ц —.16.
[9]ѕавленко ё. ≤стор≥¤ св≥товоњ цив≥л≥зац≥њ. —оц≥окультурний розвиток людства. .: Ћиб≥дь, 2000. Ц —.335.
[10] яковец ё.¬. ” истоков новой цивилизации. Ц ћ., 1993. Ц —. 36.
[11] Ўирокова ».√. »стори¤ цивилизаций. ћ.: »здательство ѕ–»ќ–, 1999. —.31-32.
[12] ƒанилевский Ќ.я. –осси¤ и ≈вропа. ¬згл¤д на культурные и политические отношени¤ слав¤нского мира к романо-германскому. Ц ћ., 1991.
[13] ѕрицак ќ. јрнольд ƒжозеф “ойнб≥ та його тв≥р // “ойнб≥ јрнольд ƒж.ƒосл≥дженн¤ ≥стор≥њ. “.Ф. ., ќснови, 1995. - —.372.
[14] ’антингтон —. —толкновение цивилизаций. ћ.: ќќќ Д»здательство ј—“ї, 2003. Ц —.54.
[15] —.’ант≥нгтон. Ќовий св≥товий пор¤док у ’’1 стол≥тт≥: глобальн≥ тенденц≥њ та њх значенн¤ дл¤ ”крањни \\ Ќац≥ональна безпека ≥ оборона. є7, 2000. Ц —. 7.
[16] яковец ё.¬. √лобализаци¤ и взаимодействие цивилизаций. ћ.:Ёкономика, 2003. Ц —.47-48
[17] ё. ѕахомов. ”крањна ¤к субТЇкт та обТЇкт м≥жцив≥л≥зац≥йних взаЇмод≥й. \\ ћ≥жнародна науково-практична конференц≥¤ У√еопол≥тичне майбутнЇ ”крањниФ ињв, «адруга, 1998. Ц —.20.
[18] Huntington S. The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order. Ц N.Y., 1996. Ц p.87.
[19] оппель ќ.ј. ѕархомчук ќ.—. ѕроблема взаЇмод≥њ цив≥л≥зац≥й ≥ характер њњ впливу на м≥жнародн≥ в≥дносини / / ¬≥сник ћ≥жнародн≥ в≥дносини. ¬ип..23. Ц —.171.
[20] “ам же.
[21] оппель ќ.ј. ћоделюванн¤ м≥сц¤ та рол≥ ”крањни в систем≥ св≥тових цив≥л≥зац≥й \\ ћ≥жнародна науково-практична конференц≥¤ Дћоделюванн¤ м≥жнародних в≥дносинФ. ., 2004. Ц 51.
[22] ’ант≥нгтон —. Ќовий св≥товий пор¤док у ’’≤ стол≥тт≥: глобальн≥ тенденц≥њ та њх значенн¤ дл¤ ”крањни // Ќац≥ональна безпека ≥ оборона . Ц 2000. - є 7. Ц —.7.
[23] ё. ѕахомов. ”крањна ¤к субТЇкт та обТЇкт м≥жцив≥л≥зац≥йних взаЇмод≥й. \\ ћ≥жнародна науково-практична конференц≥¤ У√еопол≥тичне майбутнЇ ”крањниФ ињв, «адруга, 1998. Ц —.24.
[24] ’ант≥нгтон —. —толкновение цивилизаций. - —.243-245.
[25] Ўирокова ».√. »стори¤ цивилизаций. ћ.: »здательство ѕ–»ќ–, 1999. —.33.
[26] “ам же, - —.34.
[27] ћедведко Ћ.». –осси¤, «апад, »слам: Устолкновение цивилизаций- ∆уковский; ћ.: учково поле, 2003. - —.63
[28] ћихальченко ћ.≤. ”крањна ¤к нова ≥сторична реальн≥сть: запасний гравець ™вропи. ƒрогобич, ¬‘ Д¬≥дродженн¤Ф, 2004. Ц —.277.ћихальченко ћ. Ћ≥м≥троф ™вропи: випадков≥сть чи дол¤ ”крањни? // Ћюдина ≥ пол≥тика. Ц 2000. - є3.
[29] ’ант≥нгтон —. Ќовий св≥товий пор¤док у ’’≤ стол≥тт≥: глобальн≥ тенденц≥њ та њх значенн¤ дл¤ ”крањни // Ќац≥ональна безпека ≥ оборона . Ц 2000. - є 7